روش ثبت و صدور اسناد مالکیت املاک ثبت شده (ماده 22 قانون ثبت)
1- قبول درخواست صدور سند مالکیت از متقاضی و دستور ثبت در دفتر اندیکاتور و ارجاع به نماینده توسط مسئول اداره.
2- تحویل پرونده به نماینده ثبت توسط بایگانی جهت رسیدگی و کنترل نقل و انتقالات احتمالی.
3- ارجاع به بایگانی برای گواهی صحت چاپ و انتشار آگهیهای نوبتی و تحدیدی و عدم وصول واخواهی و عدم وجود اوراق خارجی ضمیمه نشده و قید عین عبارت آگهیهای نوبتی و تحدیدی و شماره و تاریخ و نام روزنامه ناشر آگهی در پیش نویس سند مالکیت.
4- ارجاع به دفتر املاک بازداشتی جهت بررسی و گواهی عدم بازداشت و بند ”ز“ و نظایر آن.
5- رسیدگی نهایی وسله مسئول اداره و دستور ثبت ملک در دفتر املاک و امضای پیشنویس سند مالکیت.
6- در صورتی که ملک دارای برگ ارزیابی معتبر باشد پرونده جهت پرداخت حقوق دولتی و بها سند مالکتی بر اساس برگ ارزیابی به حسابداری ارجاع شود.
7- چنانچه ملک ارزیابی نشده باشد بدوا دستور ارزیابی وسیله مسئول اداره صادر و پس از ارزیابی پرونده جهت پرداخت حقوق دولتی و بها سند مالکیت به حسابداری ارجاع میگردد.
8- حقوق دولتی متعلقه و بها سند مالکیت وسیله متقاضی در بانک پرداخت و فیش مربوطه ضمیمه پرونده میگردد و سند مالکیت و پیشنویس آن از نظر عدم بدهی به گواهی حسابداری برسد.
9- ارسال پرونده به دفتر املاک جهت ثبت در دفتر مربوطه.
10-ارجاع پرونده از طرف مسئول دفتر املاک جهت ثبت در دفاتر جاری و مرکز و تحریر سند مالکیت به یکی از متصدیان دفتر املاک.
11-ثبت پیش نویس در دفتر جاری وسیله متصدی دفتر املاک.
12-تحریر سند مالکیت وسیله متصدی دفتر املاک.
13-انعکاس مراتب ثبت در پیشنویس سند مالکیت و گواهی آن بعد از تحریر سند وسیله متصدی دفتر املاک.
14-بررسی و امضا پیشنویس سند مالکیت و ثبت دفاتر املاک مربوطه و سند مالکیت وسیله رئیس ثبت.
15-ارسال پرونده به بایگانی بعد از امضا رئیس ثبت.
16-ثبت سند در دفتر تسلیم اسناد و پلمب آن در وقت مراجعه مالک وسیله بایگانی.